Specjalista ds. zakupów

Firmy produkcyjne w dzisiejszych czasach muszą funkcjonować zgodnie z pewnymi założeniami, którymi są materiały produkcyjne dostarczane na czas do odpowiedniego miejsca oraz co bardzo istotne w odpowiedniej ilości, jakości, przy czym warunki cenowe powinny być możliwie jak najlepsze.

Osiągnięcie tego wszystkiego to dość niełatwa sztuka, której poziom trudności rośnie w miarę rozwoju przedsiębiorstwa. Jedynym sprawdzonym i słusznym rozwiązaniem, które pozwoli na utrzymanie ciągłości produkcji, ładu i porządku między wszelkimi transakcjami zawartymi z dostawcami, stanami na magazynach oraz wieloma innymi jest stworzenie miejsca pracy dla specjalisty do spraw zakupów. Jest to osoba kompetentna i wysoce wykwalifikowana, która ogarnie wszelkie tego typu problemy bez większych trudności.

Oferta pracy: 

Salon Audio Kraków


Jeśli chodzi o zakres obowiązków takiego specjalisty, to przede wszystkim odpowiada on za sprawność w organizacji oraz funkcjonowaniu działu zakupowego w przedsiębiorstwie. Jest to możliwe do osiągnięcia tylko w przypadku osób sumiennie wykonujących cztery najważniejsze zadania, które leża w kwestii podstawowych obowiązków każdego specjalisty do spraw zakupów, a są to:

- analiza dostawców, co oznacza, że każdy specjalista musi wypracować własną listę dostawców, z którymi będzie współpracował. Dla firmy zaś najważniejsze jest, aby baza ta była nieustannie rozwijana oraz weryfikowana pod względem opłacalności, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że nieustannie na rynku pojawiają się nowi gracze;

- prowadzenie negocjacji, co znaczy mniej więcej tyle, że po prostu na takiego specjalistę spada obowiązek prowadzenia wszelkiego rodzaju negocjacji, które dotyczą warunków dostawy, dzięki czemu firma będzie mogła otrzymać możliwie jak najlepsze produkty w możliwie jak najniższej cenie;

Organizacja w dziale zakupowym

- nieustanne doskonalenie relacji z dostawcami, co jest niezwykle ważne zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że nie tylko nasze przedsiębiorstwo chce zarobić, ale także i nasi partnerzy. Jeśli wyobrazimy sobie sytuację, gdy będziemy zmuszeni do złożenia nadprogramowego zamówienia, to w przypadku złych relacji z naszą firmą niemal na pewno otrzymamy odpowiedź negatywną, bowiem dana firma przeliczy, czy jej się to po prostu opłaca. Gdybyśmy jednak byli w dobrych relacjach, to mogliby oni liczyć na specjalne traktowanie w przyszłości, które pomogłoby także im osiągnąć lepsze zyski.

- kontrola to ostatnie z zadań leżących w kwestii każdego specjalisty, jest to niezwykle istotny aspekt każdego prowadzonego dobrze działu zakupowego, bowiem bez kontroli stanów magazynowych oraz list zamówień byłoby ciężko precyzyjnie oszacować potrzeby przedsiębiorstwa w konkretnym okresie czasu, takim jak na przykład dzień, tydzień czy też miesiąc.

Jeśli chodzi o kompetencje zawodowe, to osoba planująca swoją ścieżkę kariery jako pracownika na stanowisku bardzo odpowiedzialnym, bowiem specjalisty do spraw zakupów, to powinna ona wykazać się przede wszystkim:

- sumiennością w wykonywaniu swoich obowiązków,
- ogromną dokładnością, bowiem każdy mały błąd może stanowić o powodzeniu danego przedsięwzięcia,
- komunikatywnością w rozmowie zarówno z innymi pracownikami jak i kontrahentami przedsiębiorstwa,
- dokładną znajomością wszelkich zagadnień, które wiążą się z płaszczyznami, jakimi są zakupy, logistyka i dystrybucja,
- wysoko rozwiniętymi zdolnościami organizacyjnymi oraz dobrą analityką,
- łatwością w prowadzeniu rozmów handlowych oraz negocjowaniu,
- umiejętnością efektywnej pracy nawet w bardzo stresujących warunkach.

W kwestii wynagrodzenia należy wspomnieć, że osoby w Polsce, wykonujące pracę w zawodzie, jakim jest specjalista do spraw zakupów, mogą liczyć na zarobki w okolicach od 3500 do nawet 6500 złotych brutto, z tym że jest to kwota zależna nie tylko od wielkości firmy, ale także i regionu Polski oraz przede wszystkim posiadanego przez danego pracownika doświadczenia zawodowego.

Autor

GIEŁDA CV